Przedszkole Miejskie nr 30 w Gorzowie Wielkopolskim  
jesteś tu: strona główna
szukaj:
Powiadom znajomego
Jeżeli znasz kogoś, kogo może zainteresować ta strona, powiadom go o niej.

Twoje imię/nazwisko/pseudonim



Adres e-mail znajomego



 
 

Temat: Dlaczego ten płyn jest tęczowy? - kształtowanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych na podstawie zjawiska tęczy.

      To jest nasz ostatni eksperyment. Dzieci wysłuchały opowiadania „Historia tęczy”. Przypomnieliśmy sobie, jakie kolory ma tęcza i kiedy ją możemy zobaczyć. Następnie dzieci do naczynia wlały wodę, mleko, olej, perwoll, płyn do mycia naczyń.

        Kiedy już wlaliśmy wszystkie składniki, musieliśmy odczekać kilka minut i mogliśmy obserwować, jak płyny zmieniają kolejność w naczyniu i układają się według swojej gęstości. Im gęstszy płyn, tym niżej opada. Płyny z mniejszą gęstością podnoszą się do góry. 

          Nasze wnioski: Woda i mleko mają podobną gęstość, więc te ciecze połączą się ze sobą.  Pozostałe ciecze mają różne gęstości, dlatego tworzą różne warstwy.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 17

Temat: Szklana orkiestra - rozpoznawanie różnych dźwięków.

 
        Dzieci za nim przystąpiły do eksperymentu, musiały odgadnąć na jakim instrumencie gra nauczyciel. Następnie dzieci do ośmiu takiej samej wielkości szklanek wlały wodę, dbając o to, by jej poziom nie był taki sam. Później uderzały w nie lekko ołówkiem i sprawdzały, aby każda szklanka wydawała inny dźwięk. Następnie dzieci ustawiły szklanki w rzędzie, zaczynając od tej, w której jest najwięcej wody, a kończąc na tej, w której wody jest najmniej i na odwrót. Dzieci Porównywały dźwięki.

          Wnioski: Dzieci wypowiadały się na temat własnych spostrzeżeń, zauważyły związek ilości wody w szklance z wysokością dźwięku, doświadczyły istnienie fali dźwiękowej.

 

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 16

Temat: „Jak działa magnes?” - odkrywanie właściwości magnesu.

 
          Dzieci sprawdziły jakie przedmioty przyciągane są przez magnesy (na stole położyliśmy różne przedmioty wykonane z różnych materiałów).

          Wspólne wyciąganie wniosków: Dzieci dowiedziały się, że magnes przyciąga spinacze, zszywki, agrafki - przedmioty metalowe; magnes nie przyciąga rzeczy drewnianych, szklanych, plastikowych, papierowych. Następną rzeczą, którą sprawdziły dzieci to „czy magnes potrafi przyciągać przez papier?” - dzieci wrzucały do kartonika spinacze, przesuwały magnes pod kartonem. Obserwowały, że spinacze przesuwają się w kartonie pod wpływem ruchu magnesu.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 15

Temat: Co pływa, a co tonie w wodzie? - zapoznanie dzieci ze zjawiskiem pływania i tonięcia ciał.

           Na samym początku dzieci poznały przedmioty, które potrzebowaliśmy do eksperymentu. Następnie dzieci do miski z wodą kolejno wkładały przedmioty wykonane z różnych materiałów: drewno, papier, plastik, metal, korek, folia aluminiowa. Po zakończeniu doświadczenia dzieci wymieniały przedmioty, które pływały w wodzie i określały, z jakich surowców zostały wykonane.

           Wnioski z doświadczenia: Dzieci dowiedziały się, że w wodzie pływają przedmioty wykonane z papieru, drewna, korka, plastiku, folii aluminiowej. W wodzie toną przedmioty wykonane z metalu. Wielkość przedmiotów nie ma wpływu na to, czy przedmiot pływa, czy tonie.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 14

Temat: Piłka z jajka - stwarzanie warunków do przeprowadzenia prostych doświadczeń z jajkiem i wyciągania wniosków z eksperymentów.

Na samym początku dzieci wysłuchały, opowiada o Tomku. Chłopiec chciał użyć jajka jako piłki. Zastanawiał się, czy jajko będzie na tyle wytrzymałe, żeby nie rozbiło się podczas rzucania. Czy będzie można zakręcić jajkiem tak jak prawdziwą piłką? Czy jajko tak jak piłka będzie pływało po powierzchni wody, czy utonie? Spróbowaliśmy znaleźć odpowiedzi na te pytania.

Czy po rzuceniu jajko się rozbije? (jajko surowe i jajko w occie)

Wnioski: Dzieci dowiedziały się, że jajko w occie, które nie miało skorupki, było gumowe i odbijało się na stole. Natomiast jajko surowe od razu się stłukło. 

Czy można jajkiem zakręcić tak samo, jak piłką? (jajko surowe i gotowane)

Wnioski: Dzieci dowiedziały się, że jajko surowe o wiele wolniej się obraca niż jajko ugotowane, szybko się zatrzymuje i jego obrót nie jest taki płynny. Kręcąc surowym jajkiem, wprawiamy w ruch skorupkę, a wnętrze pozostaje w bezwładzie.

Czy jajko utrzymuje się na wodzie tak jak piłka? (jajka surowe - jedno w zwykłej wodzie a drugie w solonej)

Wnioski: Już wiemy, że po włożeniu do szklanki z wodą jajko tonie, gdyż jest cięższe od wody (dzieje się tak dlatego, że jajko ma większą gęstość niż woda). Kiedy wsypujemy do wody sól i robimy solankę, jajko unosi się na powierzchni wody, ponieważ sól zwiększa gęstość wody tak, że solanka przewyższa gęstość jajka.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 13

Temat: Jak zrobić kran z butelki - zwrócenie uwagi dzieci na problem niedostatku wody pitnej na świecie i na konieczność jej oszczędzania.

Dzieci zrobiły szpilką dziury w dnie butelki (minimum 4), następnie dzieci wlały wodę do butelki i zakręciły zakrętką. Dzieci bawiły się odkręcanie i zakręcanie butelki, następnie oberwały zaskakujący efekt.

Wnioski: Odkręcając zakrętkę ciśnienie wypycha przez dziurki wodę z butelki. Przy zakręcaniu butelki woda tak jak w kranie przestaje wylatywać z butelki.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 12

Temat: Rozkwitający kwiat - zapoznanie dzieci z nadchodząca porą roku – wiosna.

Do miski dzieci wlały wodę. Z papieru wycięły odpowiedni kształt kwiatka. Zagięły płatki do środka, następnie delikatnie ułożyły kwiatki na wodzie, uważając, by go nie zalać. Dzieci obserwowały czy kwiatek rozwija płatki.

Wniosek: Papier składa się głównie z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary. Kapilary są to cieniutkie rurki, dzięki którym w roślinach woda może być transportowana nawet na wysokość powyżej 10 metrów. Po włożeniu papieru do wody, wskutek sił działających w kapilarach na cząsteczki wody, papier pęcznieje. To dzięki temu zjawisku lilie rozkwitają tak, jak zwiędnięte kwiaty po włożeniu do wody.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 11

Temat: Migoczące gniotki - odkrywanie, w jaki sposób zmysł dotyku pomaga poznać otaczający świat.

Dzieci butelkę wypełniają wodą do połowy. Dodają trochę kleju i mieszają. Następnie wsypują brokat. Przy pomocy nauczyciela dzieci na butelkę ostrożnie zakładają balon, przelewają ciecz i wiążą.
 
Wniosek: Niektóre rzeczy możemy zbadać, dopiero gdy je dotykamy.
Są ludzie, którzy mają bardzo wyczulony zmysł dotyku, są to ludzie niedowidzący i niewidomi. Oni to za pomocą zmysłu dotyku poznają świat.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 10

Temat: Tańczące rodzynki - poszerzenie wiedzy na temat zjawisk fizycznych i chemicznych.

Jak sprawić, aby rodzynki skakały w wodzie? Dzieci obserwowały zachowanie rodzynek w zwykłej wodzie z kranu (nie skaczą). Następnie dzieci nalały wody gazowanej do słoików i wrzucały po kilka rodzynek.
 
Wnioski: Co się stało? Rodzynki, pokrywają się bąbelkami, które unoszą je ku górze słoika. U góry bąbelki pękają, powodując opadanie rodzynek na dno. Sytuacja powtarza się tak długo, aż woda wytraci cały gaz (dwutlenek węgla).

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 9

Temat: Dmuchane stworki - poznawanie właściwości powietrza za pomocą doświadczenia i obserwacji.

Dzieci na rękawicy narysowały stworka. Do słoika wlały 3 łyżki octu, a do rękawicy 2 łyżki sody. Następnie naciągnęły rękawicę na słoik, ale tak, aby soda była na dnie palców i nie wpadła do słoika. Gdy rękawica została dobrze umocowana, dzieci podniosły ją i przesypały sodę z palców. Nasza rękawica zaczęła się powiększać.

 Wniosek: W doświadczeniu po zmieszaniu kwasu z zasadą powstał dwutlenek węgla, który wypełnił rękawicę.

 

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 8

Temat: Fabryka kryształów - poznanie właściwości parowania wody i powstawania kryształów.

Dzieci wykonały kolejne doświadczenie, pozwalające zrozumieć jak powstaje sól, jak ją otrzymać w warunkach domowych poznały zjawisko krystalizacji. Badały także właściwości soli w tym jej rozpuszczalność w wodzie. Do ciepłej wody w słoiczku dzieci dodawały sól kuchenną i mieszały. W pewnym momencie, mimo mieszania, sól już nie chciała się rozpuszczać i powstał wtedy roztwór nasycony. Do patyczka  dzieci przywiązywały nitkę. Potem patyczek z nitką położyły na słoiku tak, aby nitka dotykała dna słoiczka. Słoiczek odstawiliśmy w ciepłe miejsce (blisko kaloryfera). Po kilku tygodniach woda wyparowała całkowicie, a na ściankach słoika i nitce pojawiły się kryształki soli. Dzieci obserwowały je za pomocą lupy.

Wnioski: Sól bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Ze słoików powoli wyparowuje woda, a sól, która tam zostaje, szuka sobie miejsca, gdzie mogłaby się osadzić. Znajduje je na dnie i ściankach słoika oraz na zwisającej nitce. 

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 6 i 7

Temat: Burza w szklance wody - badanie właściwości fizycznych cieczy.

Do tego eksperymentu potrzebowaliśmy: szklankę wypełnioną wodą (do 3/4 wysokości), 4 łyżki oleju, barwniki spożywcze, miskę i widelec.

Dzieci nalały 4 łyżki oleju do miski, następnie dodały kilka kropel barwników, wymieszały i przelały go do wody. W efekcie uzyskaliśmy pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.

Wnioski: Olej ma mniejszą gęstość niż woda i dlatego pozostaje na powierzchni. A co z kolorowymi kropelkami? Są cięższe od oleju, dlatego opadają, a kiedy toną zaczynają rozpuszczać się w wodzie, co daje niesamowity efekt.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 5

Temat: Magiczna piana - badanie reakcji chemicznej z połączonych ze sobą substancji octu i sody.

Dzieci przy pomocy nauczyciela nalały octu do połowy wysokości słoika. Dodały kilka kropli barwnika spożywczego, a następnie rozsypały na powierzchnie trochę brokatu. Następnie dolały płynu do mycia naczyń i delikatnie mieszały zawartość słoika, a na końcu dodały czubatą łyżeczkę sody oczyszczonej i obserwowały, co się stanie.Nastąpiła efektowna reakcja, ze słoików wypłynęła kolorowa, mieniąca się piania, która na tacy tworzyła wielobarwne obrazy. 

Wniosek: Piana, która się wylewa ze słoika, powstaje w wyniku prostej reakcji chemicznej. Kiedy ocet łączy się z sodą oczyszczoną, tworzy się mnóstwo bąbelków gazu, które zamieniają płyn do mycia naczyń w pianę.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 4

Temat: Deszcz w słoiku - dzieci poznają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni.

Kolejne doświadczenie, które wykonaliśmy to "Deszcz w słoiku". Dzieci do dużego słoika nalały wody do ¾ jego objętości. Zabarwiły wodę na niebiesko w słoiku. Na górę słoika z wodą psikały piankę do golenia dotąd, aż jej kształt zacznie przypominać chmurę, a za pomocą pipety zakraplały kolorową wodę na tę mieszankę.
 
Wnioski: Dzieci obserwowały, jak przez piankę przenikają różne płyny: tusz, barwnik spożywczy rozcieńczony z wodą oraz woda zabarwiona bibułą. Musiały oszacować co przeniknie szybciej, a co wolniej, dlaczego tak się dzieje: to, co jest cięższe i gęstsze przenika szybciej.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 3

Temat: Czy z przebitego balonu zawsze ucieka powietrze? - badanie właściwości powietrza i balona.

Nasz drugi eksperyment to: Czy z przebitego balona zawsze ucieka powietrze?

Dzieci dowiedziały się, że jeżeli uderzą wykałaczką w balon-balon pęka, ale jeśli balon będzie mniejszy niż sama wykałaczka i przekują balon po obydwu krańcach i zrobią to ostrożnie, to balon nie pęknie.
 
Wnioski: Balon jest rozciągnięty przez powietrze, które znajduje się w jego wnętrzu. Nawet najmniejsza dziurka powoduje, że balon pęka. Jednak na obydwu krańcach balon nie jest napięty aż tak bardzo, by nie dało się go przekłuć. Trzeba zrobić to bardzo ostrożnie i wtedy się uda.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 2

Temat: Czy woda ma skórę? -wzbudzenie zainteresowania wodą - najważniejszym związkiem chemicznym na Ziemi.

Na dzisiejszych zajęciach dzieci wykonały eksperyment pt. „Czy woda ma skórę?”. Dzieci obserwowały, czy pieprz tonie, czy unosi się na powierzchni. Dzieci nabierały mydło na palec i wkładały do miseczek. Oberwały, co się dzieje z pieprzem.

Wnioski: Dzieci dowiedziały się, że cząsteczki cieczy też się przyciągają, a w wyniku tego przyciągania na powierzchni cieczy tworzy się sprężysta błona, zwana błoną powierzchniową. Mydło, szampon, płyn do naczyń to detergenty – ich zadaniem jest ułatwienie umycia skóry, włosów lub naczyń. Detergenty umożliwiają zerwanie połączeń między cząsteczkami, dzięki czemu brud może się wydostać na powierzchnię, a stamtąd łatwiej go usunąć.

Zobacz zdjęcia w galerii

Zabawa badawcza 1

 W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA JEST INNOWACJA  PEDAGOGICZNO-METODYCZNA „MALI BADACZE” - DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY W POZNAWANIU ŚWIATA PRZEZ PRZEDSZKOLAKI
 
Zajęcia z koła „Mali badacze” odbywają się dwa razy w miesiącu po pół godziny i prowadzone są w grupie IV (5-latki)

Celami innowacji „Mali Badacze” są:

- wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.

- rozbudzanie potrzeby poznania istoty obserwowanych zjawisk

- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów,

-stymulowanie aktywności poznawczej dzieci

- budzenie zainteresowań naukowych-

- uczenie dzieci samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków

 - wyrabianie umiejętności prowadzenia dyskusji, przedstawiania swoich racji popartych własnymi doświadczeniami

 
Ostatnio dodane zdjęciawięcej ...
Losowe zdjęcia z galeriiwięcej ...